English
Header Yellow
Zbirke
O nama      Izložbe      Zbirke      Kontakt      Arhiva      Online zbirka
 
Pretraživanje
Pregled umanjenih slika
Zbirka Romolo Venucci

Specijalizirana zbirka Romolo Venucci zasnovana je 1989. god. donacijom slikareve udovice Margarete Venucci koja je Modernoj galeriji poklonila stotinjak autorovih djela, uz istovremeni otkup još 10 slika. Do danas se zbirka ovog od najvećih riječkih umjetnika 20. st. Venuccijevih djela gotovo zaokružila daljnjim otkupima 1999. (180 djela i osobna dokumentacija) i 2002. (još 34 djela) te sadrži 339 inventarnih brojeva i mogućnost sagledavanja stvaralaštva jednog od najvećih riječkih umjetnika 20. st.

Život Romola Venuccija (Fiume, 1903. – Rijeka, 1976.) je paradigma grada Rijeke i svih mijena gradske povijesti. Rijeka se zbog svojeg geografskog položaja u sklopu Austro-ugarske monarhije našla u posebnom političkom položaju na tlu Hrvatske jer je kao Corpus separatum pripojena mađarskoj kruni, da bi između dva svjetska rata pripala Italiji. Tako je umjetnikov otac, Antal Wnoucsek, kao vojni obveznik premješten iz rodne Baranje (Pécs) u Rijeku gdje se oženio Slovenkom Marijom Anom Rostand. U obitelji sa šestero djece govorilo se mađarski pa Romolo u Rijeci pohađa mađarske škole i studira na Likovnoj akademiji u Budimpešti (1923- 1928.). U međuraću mijenja prezime češkog porijekla Wnoucsek u talijansko Venucci i prihvaća talijansku kulturu i jezik. Prihaćajući nova umjetničkih strujanja, postaje jedan od vodećih umjetnika riječke avangardne grupe svojim kubo-konstruktivističkim ekspresivnim opusom. Ostvaruje javne radove, freske u Kapucinskoj crkvi 1927.-1928. te skulpture anđela za pročelje crkve na Kozali 1933-1934. Nakon rata Venucci svjedoči duboku povezanost s okolinom od koje se, ni u najtežim uvjetima poratnog života i opstanka u novoj Jugoslaviji, nije mogao ni želio odvojiti, čak ni za velikog egzodusa riječkog stanovništva 1960-ih godina. Kao pripadnik talijanske manjine zapošljava se u talijanskim osnovnim školama, te kao pedagog osniva vrlo popularne tečajeve slikanja u Circolo Italiano, koje su pohađali mnogobrojni riječki umjetnici.

Venuccijev umjetnički opus kretao se od mladalačkog realističkog pristupa i akademskog izraza, preko centralnoeuropskih utjecaja impresionizma i  ekspresionizma 20ih do kubokonstruktivizma 1930-ih godina s natruhama  talijanskog futurizma, do poslijeratnog pokušaja apstrakcije 1960-ih i konačnog povratka realističkom načinu prikaza stvarnosti ekspresivnim koloritom.

Do 1990-ih  bio je djelima i publikacijama slabo predstavljen i gotovo nepoznat izvan Rijeke. Zahvaljujući donaciji Venucci je napokon zadobio pravo mjesto, koje mu je po njegovim likovnim postignućima oduvijek pripadalo. Njegovo je djelo najprije prezentirano retrospektivnom izložbom s pratećim opsežnim katalogom 1993. u organizaciji riječke Moderne galerije, a zatim i  monografijom objavljenom 1996., u kojoj su prikazani i obrađeni tada dostupni Venuccijevi radovi u riječkim javnim i privatnim zbirkama. Venuccijev se rad dosljedno popularizira kroz muzejske programe, tematske izložbe i posudbe kojima se njegov doprinos ugrađuje u cjelokupnost hrvatskog likovnog stvaralaštva.        
 
mr. sc. Daina Glavočić
viša kustosica


više
Powered by iSite